Використання елементів «оригамі-казки» у роботі соціального педагога з дітьми початкової школи для допомоги у розвитку соціалізації



Молодший шкільний вік вважається найбільш сприятливим і значущим періодом для виявлення і розвитку творчого потенціалу особистості. У цьому віці закладаються основи творчої та освітньої траєкторій, психологічна база продуктивної діяльності, формується комплекс моральних цінностей, якостей, здібностей, потреб особистості. Все це визначає успішність подальшого навчання, виховання і соціалізації особистості. Одним із засобів активізації творчого потенціалу особистості в початковій школі є оригамі - японське мистецтво складання з паперу фігурок людей, тварин, геометричних тіл, ігрова технологія, паперовий конструктор, що сприяє формуванню стійкого інтересу до навчальної діяльності, що забезпечує спадкоємність між навчанням і грою. Оригамі - і дитяча забава, і елемент дизайну. Заняття оригамі робить позитивний вплив на розвиток дітей, виготовлення  виробів дозволяє повніше використовувати ресурси психіки, гармонійно розвиваючи обидві півкулі головного мозку. Удосконалюються дрібна моторика рук, рухи пальців стають більш точними, виробляється посидючість. Адже, щоб вийшла гарна фігурка, потрібні акуратність, увага, зосередженість. Крім того, складання  виробів в техніці оригамі допомагає розвивати пам'ять, мислення, просторову уяву, кмітливість.

 Численні дослідження свідчать про те, що заняття оригамі покращують якість життя дітей, зменшують рівень тривожності, допомагають забути біль і горе, підвищують самооцінку, сприяють налагодженню дружніх відносин, взаємодопомоги в колективі, допомагають встановити контакт між вчителем та вихованцем, що в цілому поліпшує психологічний стан дітей і робить процес  навчання та  виховання більш ефективним. 
 Стимулом до творчості в цьому виді діяльності служить бажання дитини створити фігурку з паперу, а процес перетворення аркуша паперу в іграшку сприяє створенню дидактичної проблеми, для вирішення якої учням необхідно активізувати розумові процеси: самостійно зрозуміти і сформулювати її суть, знайти шляхи вирішення, оцінити отриманий результат .
Оригамі - ідеальна дидактична гра, що розвиває фантазію і винахідливість, логіку і просторове мислення, уяву та інтелект. Оригамі впливає на емоційну сферу людини. Це особливо важливо для тих, у кого є різні проблеми спілкування, хто сором'язливий або, навпаки, надмірно агресивний. 
Таким чином, необхідність надання психокорекційної допомоги і підтримки дітям молодшого шкільного віку, допомога у розвитку соціалізації є однією з найважливіших задач соціального педагога в освітньому закладі. Для її вирішення доцільно проводити заняття з використанням елементів «оригамі-казки», розраховані для  здобувачів освіти початкової школи. 
Мета заняття: всебічно творче формування і розвиток особистості здобувачів освіти; психологічна допомога і підтримка здобувачів освіти як фактор профілактики шкільної тривожності і дезадаптації, допомога у розвитку соціалізації.
Методи роботи: використання методики оригамі, елементи казкотерапії.
Займаючись оригамі,  здобувач освіти  стає учасником захоплюючого дії - перетворення паперового квадрата в оригінальну фігурку - квітку, коробочку, метелик, динозавра. Цей процес нагадує фокус, маленьку виставу, що завжди викликає радісне здивування. В одному аркушику приховані багато образів: і кораблик, літачок, будиночок, котик, собачка, лисичка, рибка, метелик, краб, морозиво та інші цікаві речі. У руках дитини папір оживає: махає крилами метелик, високо ширяє літачок, стрибає жаба. Скільки радості, скільки захоплення! Шляхом послідовного нескладного складання паперу вздовж геометричних ліній отримуємо модель, яка вражає своєю красою і змінює в кращу сторону емоційний стан дитини. Виникає бажання показати комусь це диво, скласти щось ще. Зникає відчуття ізольованості, налагоджується спілкування з дитиною.  Складання в техніці оригамі доступно практично всім, та й папір є завжди під рукою. Унікальність  оригамі полягає також у тому, що дитина постійно має можливість вести діалог з собою,  зі своїм інтелектом.
Особливістю заняття є поєднання методики оригамі і елементів казкотерапії. Виготовлення оригамі для дітей - є дуже цікавою, захоплюючою і пізнавальною діяльністю. Яка виховує у них акуратність при виконанні роботи і розвиває просторову уяву, спостережливість, естетичне ставлення до дійсності. Це дає дитині можливість не тільки втілити свої творчі фантазії, але і прожити їх - «програти в реальності», склавши казку зі своїм героєм, а також розвивати креативне мислення, дрібну моторику, пам'ять, логічне мислення. Виготовлення оригамі супроводжується розповіддю казки. Після виготовлення фігурок-оригамі проводиться виставка. Діти за бажанням розповідають казочку про свого героя іншим дітям.
Неможливо перелічити всі достоїнства оригамі. Це мистецтво є не тільки захоплюючим способом проведення дозвілля, а й засобом вирішення багатьох педагогічних завдань, зокрема розвитку дрібної моторики. Удосконалюючи і координуючи рухи пальців і кистей рук, орігамі впливає на загальний інтелектуальний розвиток дитини, в тому числі і на розвиток мови. Адже ще Сухомлинський В.А. сказав: «Витоки творчих здібностей та обдарувань дітей на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки. Іншими словами: чим більше майстерності в дитячій долоньці, тим розумніша дитина».
Також, оригамі розвиває конструктивне мислення, здатність комбінувати, просторове мислення, почуття форми, творчу уяву, художній смак.
Оригамі стимулює і розвиток пам'яті, так як дитина, щоб зробити саморобку, повинна запам'ятати послідовність її виготовлення, прийоми та способи складання. Оригамі сприяє концентрації уваги, так як змушує зосередитися на процесі виготовлення, щоб отримати бажаний результат.
Оригамі - спосіб індивідуального самовираження. Під час занять врівноважується робота півкуль, підвищується рівень уваги, розвивається уява, зростає швидкість, гнучкість і оригінальність творчого мислення, стабілізується на високому рівні психічний і емоційний стан, знижується тривожність і психічна травмованість, поліпшуються рухові здібності рук і окомір. Запам'ятовування послідовності операцій виготовлення моделі представляє певні труднощі для дітей. Найлегше використовувати ланцюжок асоціацій. Краще, якщо ланцюжок асоціацій будуть являти собою логічно пов'язані образи. Для подолання труднощів застосовується показ виготовлення моделей в супроводі казки ( «орігамі казки»).
  Практика проведення таких занять у школі показує, що дітям дуже подобаються дані заняття. Вони починають не тільки повторювати всі послідовні дії складання виробів, а й починають прагнути показати свої знання іншим, а також, ще намагаються навчити інших тому, чим вони вже володіють. 
Цікаві заняття з використанням оригамі сприяють  створенню ігрових ситуацій, розширюють  комунікативні здібності дітей,  допомагають  учням   соціально адаптуватись і усвідомлювати себе частиною  соціального простору. 



Немає коментарів: