Як поводитися в конфліктній ситуації?


Виховна година
«Як поводитися в конфліктній ситуації?»
Мета: навчити учнів усвідомлювати першопричини конфлікту, що таке конфлікт, наслідки конфлікту.
Що таке конфлікт?
Соціальний педагог. Що ви розумієте під словом «конфлікт»? Чи доводилося вам потрапляти в конфлікт? Наведіть конкретні приклади. Виберіть із запропонованих тверджень ті, з якими ви згодні. Під час конфлікту більшість людей:
§  Сперечаються
§  Намагаються зрозуміти один одного
§  Допомагають один одному
§  Кричать один на одного
§  Співпрацюють
§  Уважно слухають один одного
§  Підозрюють один одного
§  Намагаються перемогти
§  Посміхаються
§  Б’ються
§  Змагаються один з одним
§  Звинувачують один одного
§  Ображають один одного
§  Намагаються закінчити розмову.
Обговоріть, чи збіглися ваші думки, яку роль відіграють конфлікти в житті?
Соціальний педагог. Слово «конфлікт» (від латинського – боротися разом) викликає у більшості людей відверто негативні почуття і думки. Під рим розуміють зіткнення протилежних людей, інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні.
         Є кілька причин того, чому ми намагаємося не конфліктувати:
§  Конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки й образити близьку і рідну людину;
§  Конфліктувати погано. Ми боїмося набути тавро «поганої», «сварливої» людини;
§  Минулий досвід підказує нам, що конфлікт – це болісно. Багатьох із нас переслідують спогади про сварки батьків і про те страшне напруження, яке викликало їхнє бойкотування одне одного.
Те, як розв’язували конфлікти наші батьки, часто стає для нас єдиною моделлю розв’язання наших проблем у стосунках з іншими людьми.
         Водночас конфлікти – невід’ємна частина життя. Варто зрозуміти, що конфлікт – це нормально. Всі люди різні, і відмінності сприймати дуже важко. Конфлікт є проявом незгоди між двома чи кількома людьми або ідеями. Він означає насамперед взаємодію, діалог. Сторони конфлікту завжди впливають одна на одну, дії однієї сторони викликають «відповідь» словами або діями іншої сторони.
         Саме тому конфлікт може стати початком розвитку гармонійних стосунків, поліпшення свого життя й життя інших, можливістю реально щось змінити. Але така можливість виникає лише за умови позитивного спілкування, взаємодії між його сторонами.
         Ключ до взаємовигідного розв’язання конфлікту полягає в тому, щоб по можливості задовольнити обидві сторони, шляхом взаємного толерантного ставлення досягти компромісу.
 Брейншторм «Суб’єкти конфлікту»
Дітям пропонується сказати, з ким частіше їм доводиться сперечатись. Відповіді записуються на дошці.
Соціальний педагог. Оскільки ви більше часу проводите у школі, спілкуючись з друзями, вчителями, тож давайте поговоримо, чому звичайне спілкування перетворюється на конфлікт.
         Що ви відчуваєте під час сперечання, сварки? (діти називають розгубленість, образу, гнів тощо.)
Так, дійсно, переживаючи конфлікт, люди віддаляються один від одного, за негативними емоціями не відчувають один одного, не чують думки опонента. Так у спілкуванні виникає стіна, назвемо її «Стіна конфлікту».
 Вправа «Стіна конфлікту»
З яких цеглинок складається ця стіна? Що є причиною спору, конфлікту у школі між учнями та вчителями?
         Діти називають причини, через які виникають непорозуміння, суперечки. Соціальний педагог вписує відповіді дітей у «цеглини» (невиконання домашнього завдання, розмови на уроці, запізнення тощо).
         Коли всі «цеглинки» будуть заповнені, соціальний педагог  пропонує дітям вирішити, хто з них бажає зруйнувати стіну конфлікту? Як це можна зробити? (Прибрати цеглинки).
         Кожен має взяти на себе відповідальність, зобов’язання не порушувати правил спілкування. Обираючи одну з «цеглинок», діти витирають її на дошці: «Я намагатимусь завжди виконувати домашнє завдання», «Я буду контролювати свою поведінку на уроці» і т.д.
         І ось стіна конфлікту зруйнована, ми бачимо один одного, чуємо, радіємо, у нас добрі стосунки.
Соціальний педагог. Отже, діти, ви будете намагатись поводитись без порушень, а я завжди допомагатиму ставати сильними, вольовими, цілеспрямованими особистостями.
Як допомогти ровесникам помиритися?
Соціальний педагог. Подумайте і дайте відповідь:
-         Чи доводилося вам брати участь у переговорах?
-         З ким і з якого приводу?
-         Що вам вдалося вирішити, а що  - ні?
-         В чому були сильні і слабкі сторони ваших переговорів?
Соціальний педагог. Інколи в ситуації серйозного конфлікту люди не бажають розмовляти один з одним. Тоді їм краще звернутися до третьої особи, яка допоможе провести переговори, стане між ними посередником. Переговори, що здійснюються за допомогою посередника, називають медіацією, а саму людину – медіатором.
         Медіація, як особлива процедура ведення переговорів за участю нейтрального посередника. Наприклад, вчитель в школі буває посередником між учнями, які посварилися, або між батьками. Інколи однокласники допомагають розв’язати проблему між друзями. Суддя часто пропонує сторонам розв’язати конфлікт мирним шляхом і виступає посередником, особливо в сімейних суперечках.
Медіація, подібно до переговорів, органічно пов’язана з правами людини: зі свободою, рівністю всіх людей, із правом на повагу та гідність, зі свободою думки і слова, з особистою недоторканістю. Медіація і переговори дають змогу зберегти й зміцнити мир і взаєморозуміння між людьми.
Рефлексія заняття.
-         Які почуття викликало наше спілкування?
-         Що сподобалося у нашому занятті?

-         Кому розкажете про нашу розмову, з ким поділитесь своїми враженнями?

Немає коментарів: